Skip to main content

Kontakt
info@skibranas.se
+46 720 623100

Felanmälan
+46 720 623111

 

 

 




Vår historia

En tidsresa

Välkommen till vår stugförmedlings resa genom tiden! 

Från vår blygsamma början år 2011 med minimal förmedling av enbart en privat stuga under en vecka. Till vår nuvarande status som en aktör att räkna med när det gäller boende i Branäs skidort, både sommar som vinter. Följ med på lilla resan som nu sträcker sig väl över 10 år och ta del av några milstolpar för vår förmedling. Nu åker vi!

1977

Föräldrarna köper hus i Branäs, den gamla byskolan närmare bestämt. 

1988

Skidanläggningen öppnar och vi är såklart där och testar backarna. Familjens grossistföretag köper reklamplats på en gondol. I övrigt är det mest fiske och jakt i branäs för vår del.

2010

Tar med barnen till Branäs på sportlovet, lånar brorsans hus. Det är visning av ett parhus på berget så vi åker dit och kollar. Hittar sedan likadant hus i bästa läge på Lohyllan. Köper den stugan, som ligger inlåst med  förmedlingsavtal med Branäs Fritidscenter. 

2010/2011

Tycker det är kul med webben och bygger en enkel webbsida för att kunna visa upp stugan för kompisar och andra intresserade. Väljer potenta gratis CMS:et Joomla som plattform framför Wordpress.

Blir en bokning säsongens sista vecka, den enda som var outhyrd. Stugan ligger fortsatt inlåst i avtal med Branäs Fritidscenter. Har ingen vidare tanke på att köra förmedling helt i egen regi. Ville bara ha 100% beläggning på stugan. 

2011/2012

Den andra delen av vårt parhus kommer ut på marknaden. Lika bra att slå till, man vet inte när chansen dyker upp nästa gång.

Startar säsongen med 2 uthyrningar. Första gästen återkommer och tar med kompisens familj till nyköpta stugan.

2012/2013

Branäs Fritidscenter säger upp hundratals förmedlingsavtal efter säsongen, vi stugägare erbjuds nytt, sämre och dyrare avtal. Då inga alternativa stugförmedlare finns så har stugägare inget annat val än acceptera vad som erbjuds.

Jag är inte imponerad av information och hantering från skidanläggningens sida. Känner spontant att det skulle vara gynnsamt med lite konkurrens och alternativ i Branäs. 

Första webbsidan blir hackad. Tänker mycket på vilken domän och företagsnamn som skulle funka för en helt ny webbsida. Blir inspirerad av anläggningen i Sunne, skibranäs låter bra. Viktigt att vara tydlig så vi inte förväxlas med att vara skidanläggningen utan bara en fristående stugförmedling med 100% fokus på Branäs.

2013/2014

Startar bolaget Draen skiBranäs AB med 2 egna stugor, mina bröders 2 stugor och en granne i förmedling. Stark närvaro på Lohyllan men annars ingenting. Mål att erbjuda villkor som är rimliga för både förmedlaren och stugägare. Självklart också för alla gäster, det skall vara likvärdiga eller bättre villkor jämfört med annan förmedling. 

Det ansluter en stuga i Aspen, en i Älgen och några fler grannar på Lohyllan. 

Inleder vårt långvariga samarbete med JoomlaProffs. Det primära målet var nu att utveckla SEO för webbsidan. Arbetar mycket med att filma alla stugor och lägga ut på webben.

2014/2015

Redan från början har vi haft stort fokus på att göra bra och äkta stugbeskrivningar. Vi åker själva ut till anslutna stugor och tar foton som ändå var helt OK och som i flera fall fortfarande används. Detta gör vi utan kostnad för stugägare. 

En bild säger mer än tusen ord sägs det. En video säger rätt mycket mer än ett 20 bilder. Därför filmar vi alla stugor så fort det går och använder det i stugpresentationerna. I de fall vi lånar bilder framgår det alltid tydligt, äkta skall det vara!

En stugägare i Älgen flyger drönare i jobbet. Han levererar "råfilm" till våra första flygfilmer.

2015/2016

Mediamaterialet på webbsidan består nästan uteslutande av stugvideo, stugfoto och nästan inget från pisten. Köper ett gäng väl valda bilder från en fotograf som tillbringat sportlov i våra stugor. 

Webbsidan är helt manuell, så fort någon bokar måste vi manuellt gå in och justera i prismatris, skicka svarsmail etc. Funkar rätt bra ändå då verksamheten är liten.

2016/2017

Passerar denna säsong över 25 stugor i förmedling.

Sett i backspegeln händer det inte så mycket varje år i början. Vi konsoliderar verksamheten sakta och bygger upp varumärket. Alla stugor har en snygg stugskylt mot gatan som välkomnar gästerna. Har stugan ett extra bra läge vid pisten så får de en större skylt mot pisten också.

Verksamheten är fortfarande bara ett hobbyprojekt som växer av egen kraft. Trots det så sysselsätts uppemot 10 personer deltid under säsong.

2017/2018

Modernisering av webbdesignen med designpaket från tyska Yootheme.

Webbsidan utvecklas med eget bokningssystem med automatisk uppdatering på webben, stugfakta-rutor mm.

Inbyggd kartfunktion visar alla stugor Interaktiv karta, mycket coolt och informativt tycker vi.

Köper drönare när reglerna ändras och man får flyga utan tillstånd igen. Kompletterar webbsidan med filmer över Branäs.

Investerar i en ATV för att använda vid felanmälan, skyltmontage, fotografiering etc

2018/2019

Uppdatering av provisionsmodell till den nu gällande varianten. Fortsatt låg kostnad för stugägare utan några minimikrav på antal veckor till förmedling. Även fortsättningsvis är avtalen uppsägningsbara med omedelbar verkan efter avslutad säsong.

Ny övergripande webbdesign, prislistan utvecklas, video på startsidan

Sponsrar Nordvärmlands Snöskoterförenings nya skoterkarta, något vi fortsatt med vid varje nyuppdatering.

2019/2020

Genom byggprojektutvecklaren Hyttelykke kommer vi i kontakt med ytterligare en städfirma. Mycket välkommet då antalet stugor hela tiden ökar.

Covid-19 slår till på vårvintern. Vi erbjuder gäster att avboka med återbetalning av hyran eller att få tillgodohavande till nästa säsong. Skidanläggningen stänger en vecka i förtid. 

Flertal stugor tillkommer från nybyggda stugbyn Hjorten.

Vi delar ut våra första egendesignade multiluvor/buffar till gäster i stugorna. En produkt som verkligen kan rekommenderas. Motivet är skidbron på Branäsberget.

2020/2021

Vi passerar 50 stugor i förmedling nästan direkt på sommaren 2020.

Covid-19 i fullt utvecklad och det är jobbigt att vara stugförmedlare, och stugägare också för den delen.

Köper en buss till verksamheten för att kunna frakta material som behövs till Vaktmästeriet.

Säsongen blir ändå helt OK men mycket avbokningar, sena påbokningar och mycket kommunikation med gäster. Bra år för de mindre stugorna men lite svårare att belägga de stora stugorna med många bäddar. Budskapet om max 8 pers gick fram till många.

Utveckling av Sökfunktion och utvecklad design på varje stugas presentationssida. Interaktiv kartfunktion med mer avancerad sökning.

Påbörjar sponsring av Branäs Motorförening.

2021/2022

Covid-19 rullar vidare med bakslag men vaccinationerna är igång.

Kriget i Ukraina startar, elpriserna har redan skenat under vintern med rekordhöga kostnader.

Stugbyn Illern blir färdigbyggd och nya stugor tillkommer där. Nu 75 aktiva stugor i förmedling under säsongen, avtal tecknat med ytterligare några. Stugbyn Räven bebyggs också under 2022 och 2023 med ytterligare tillskott av nybyggda boenden.

En tredje städentreprenör kontrakteras då antalet stugor fortsätter att strömma till.

Trycket på Vaktmästeriet ökar i takt med antalet stugor och vi kontrakterar ny entreprenör med högre kapacitet.

De individuella stugsidorna revideras igen och  vi adderar Slutperiod i sökningen, Till-Från.

Öppnar för förmedling av Sommarperioder när skidanläggningen börjar med sommaröppet.

2022/2023

Ukraina kriget fortsätter och visar på bristerna i europeisk (Tysk och Svensk framförallt) energiförsörjning. Kommer kWh priset göra att uthyrning vissa perioder blir en ren förlust då elen alltid ingår? Nästan alla stugor värms med el i någon form och månadspriset för 1kWh el inkl avgifter når runt 4,50 kr i december 2022. 

Till råga på allt skenar samtidigt inflation, räntor och bränslepriser. Svensk diesel kostar 28 kr/l i oktober 2022. 

Lyfter webbsidan till senaste Joomla version och arbetar vidare med Back-End för ökad effektivitet.

Anlitar en tredje städentreprenör.

2023/2024

Startar säsongen med 90 stugor på webben.

Fortsatt ökande kostnader för hushållen och dystra ekonomiska prognoser. Bokningarna kommer dock in i bra takt så det känns lovande. Såklart lite svårt för en växande förmedling att relatera till historien när de närmaste åren med Covid och ekonomiska problem att vanskliga att jämföra med. 

to be continued ...

Prenumerera på nyhetsbrev